Management is een cruciaal onderdeel van elk bedrijf, klein en groot. Het is een vaardigheid die continu moet worden ontwikkeld en verfijnd. Er zijn talloze managementboeken op de markt die kunnen helpen bij het opbouwen van leiderschap, het verbeteren van communicatie en het ontwikkelen van effectieve strategieën. In dit artikel vind je onze selectie van de 11 beste managementboeken die succes garanderen.
De boeken die we hebben uitgekozen zijn geschreven door een aantal van de invloedrijkste auteurs op het gebied van management. De boeken bieden praktische inzichten en strategieën die kunnen worden toegepast in elke organisatie, ongeacht de branche of de grootte. Of je nu een doorgewinterde professional bent of net je eerste werknemer in dienst hebt, deze 11 boeken zullen je waardevolle lessen voor succesvol leidinggeven leren.
Brené Brown heeft de afgelopen twintig jaar onderzoek gedaan naar de emoties en ervaringen die betekenis geven aan ons leven, en werkte de afgelopen zeven jaar nauw samen met leiders over de hele wereld. Ze ontdekte dat allerlei bedrijfstakken met dezelfde vraag worstelen: ‘Hoe ontwikkelen we moediger leiders en hoe verankeren we moed en durf in onze bedrijfscultuur?’
Dit boek gaat over emotie. Hoe zorg je ervoor dat je je leiderschapsvaardigheden ontwikkelt op basis van moed, kwetsbaarheid, integriteit en empathie? Brown geeft in dit boek talloze tips om verscheidene vaardigheden te ontwikkelen, denk hierbij aan het bouwen van vertrouwen en het aangaan van moeilijke gesprekken. Durf te leiden geeft een vernieuwende blik op leiderschap.
In dit boek wordt onderscheid gemaakt tussen diminishers en multipliers. De eerste groep leiders is helaas niet in staat in te zien welke mankracht en talenten er al aanwezig zijn binnen een organisatie. Multipliers zijn het type leidinggevende waar iedereen hard voor werkt. Ze ontdekken verborgen talenten, en bieden mensen meer verantwoordelijkheid en doorgroeimogelijkheden.
Volgens Wiseman en McKeown onderscheiden multipliers zich op vijf vlakken van de diminishers. Wil jij meer inzicht krijgen in hoe je je team kunt motiveren, inspireren en uitdagen? Dan is dit een boek wat je zeker een poging moet geven. Met praktische tools en tips word jij een leider die je team laat excelleren.
Het ondernemerspad is niet altijd rozengeur en maneschijn. In dit boek schetst Ben Horowitz een beeld van de werkelijkheid waar ondernemers elke dag mee worden geconfronteerd. Horowitz biedt inzichten en advies voor het managen van een startup. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken die elk een specifieke uitdaging behandelen. Je kunt hier denken aan het ontslaan van medewerkers, het omgaan met de druk en het nemen van moeilijke beslissingen.
Dit boek is één van de eerlijkste managementboeken op de markt, maar biedt ook enorm praktische adviezen. Een combinatie van informatie en inspiratie voor iedereen die op zoek is naar échte antwoorden.
Kim Scott heeft gewerkt bij grote organisaties als Google en Apple. Hier ontwikkelde ze een opleiding over optimaal management. De kracht van optimale communicatie speelde hier een grote rol. Volgens Scott vind je radicale openhartigheid op het punt waar persoonlijke betrokkenheid en direct aanspreken elkaar raken. Excellente leidinggevenden hebben een sterke relatie met hun medewerkers. In dit boek bespreekt Scott de drie simpele principes om een sterke relatie op te bouwen:
In het boek komen thema’s als het geven en ontvangen van feedback, het stellen van grenzen en het creëren van een veilige omgeving naar voren. Dit boek laat zien hoe je manager kan zijn zonder je menselijkheid te verliezen.
Veiligheid op de werkvloer is een enorm belangrijk aspect binnen een organisatie. Dit kan alleen worden bereikt als resultaat van goed leiderschap. Alleen wanneer mensen binnen een organisatie zich veilig voelen, zullen zij het beste uit zichzelf kunnen halen.
In dit boek gaat Simon Sinek in op de biologische instincten die van invloed zijn op ons gedrag op kantoor. Daarnaast worden de kenmerken van een vertrouwensvolle en veilige omgeving opgesomd. Als laatste wordt de rol van leiderschap in het creëren van hiervoor genoemde omgeving besproken. Sinek biedt hiervoor praktische strategieën en tips.
Elke dag heeft slechts 24 uur en veel mensen hebben moeite met het indelen van hun tijd. Hoor jij bij deze groep mensen? Dan is dit boek voor jou. Timemanagement geeft ons inzicht in waarom wij onze prioriteiten vaak niet op nummer één zetten en hoe we hier verandering in kunnen brengen.
Wanneer je je tijd effectief kan indelen, ben je makkelijker bereid om je persoonlijke en professionele doelen te bereiken. Covey leert ons in dit boek hoe we beter kunnen plannen, prioriteren en taken kunnen uitvoeren op een effectieve manier.
Dit boek van Peter F. Drucker richt zich op de vaardigheden die nodig zijn om een effectieve leider te zijn binnen een organisatie. In het boek worden zes vaardigheden benoemd, dit zijn volgens Drucker de belangrijkste vaardigheden van effectieve managers.
Dit boek is – net als veel andere boeken in deze lijst – tijdloos. Het biedt waardevolle inzichten voor managers in elke sector en op elk niveau. Deze inzichten worden op een praktische manier aan de lezer voorgedragen.
Enkel verkrijgbaar in het Engels
Ondanks dat dit boek in 1936 al op de markt kwam, is deze wereldwijde bestseller nog steeds enorm relevant. De focus van dit boek ligt op effectieve communicatie en menselijke relaties. Iets wat erg belangrijk is in het bedrijfsleven, maar ook in onze persoonlijke levens.
Het boek is opgedeeld in vier delen. In deze delen komen onderwerpen als overtuigingstechnieken, het opbouwen van relaties, samenwerken en het beïnvloeden van anderen aan bod. Deze thema’s worden behandeld aan de hand van anekdotes en voorbeelden uit het leven van Dale Carnegie en beroemde mensen.
Laat de lengte van dit boek je niet afschrikken (enkel 60 pagina’s)! Dit boek is geschreven door één van de invloedrijkste managementdenkers van de 20ste eeuw. Het boek is geschreven voor iedereen die hun persoonlijke en professionele doelen wil bereiken door middel van zelfmanagement en -bewustzijn.
Het boek biedt praktische adviezen voor het identificeren van zowel je sterke als zwakke punten. Daarnaast helpt het je met het opstellen van je persoonlijke doelen.
Enkel verkrijgbaar in het Engels
Good to Great gaat over de zoektocht naar hetgeen wat bedrijven in staat stelt om een duurzaam succes te bereiken én te behouden. Collins en zijn team hebben verschillende financiële prestaties en bedrijfsstrategieën geanalyseerd. Op basis hiervan identificeerden ze elf bedrijven die opmerkelijke prestaties leverden. In dit boek onderzoekt Jim Collins de factoren die deze elf bedrijven in staat stelden om deze prestaties te leveren en succesvol te blijven.
Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest inzichtelijke, grondige, complete en vernieuwende studie over organisatieontwikkeling.
Dit klassieke managementboek behandelt de zeven essentiële eigenschappen die leiders nodig hebben om effectief te zijn in hun rol om een succesvolle organisatie te bouwen. Het boek is niet enkel geschreven voor leiders binnen organisaties, maar ook voor individuen die hun persoonlijke leiderschapskwaliteiten willen verbeteren.
Aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen worden de zeven eigenschappen van effectief leiderschap beschreven. Dit gebeurt op zo’n manier dat de lezer deze eigenschappen gemakkelijk kan toepassen in het dagelijks leven.